Medical Taping

Bij welke klachten wordt het Medical Taping Concept toegepast?

Het Medical Taping Concept is een van oorsprong Aziatische tapemethode, die niet alleen een stabiliserende werking heeft op gewrichten, maar tevens de spierfunctie, de bloed- en lymfcirculatie stimuleert en ondersteund. Het indicatiegebied is zeer uitgebreid:

• (Na)behandeling van blessures aan het bewegingsapparaat, zoals rug- en schouderklachten, maar ook knie en kuitklachten.
  • Verminderen van klachten door vloeistofstuwingen zoals oedeem en bloeduitstortingen.
  • Houdingscorrectie.
  • Behandeling van problemen ontstaan door overbelasting (zoals muisarm, tennis- of golfarm).
  • Bestrijding van (spannings)hoofdpijn en zenuwpijn door beïnvloeding van het zenuwstelsel.
  • Het gunstig beïnvloeden van organen zoals bij maagklachten.

De tape ondersteunt c.q. activeert de lichaamseigen herstelmechanismen, zonder de bewegingsvrijheid te perken. Deze aanpak is in de praktijk veel functioneler dan bijvoorbeeld de klassieke aanpak van gelijksoortige blessures met conventionele witte sporttape.

De verklaring van het principe van taping.

De elasticiteit van de tape zorgt door een speciale manier van aanbrengen dat de huid lokaal wort gelift. Hierdoor wordt onmiddellijk de druk onderhuids verminderd in het blessuregebied, waardoor de bloeds-omloop en lymfestroom zich (lokaal) kunnen herstellen. Als gevolg hiervan neemt de druk op de pijnreceptoren af en de pijn vermindert of verdwijnt daardoor zelfs helemaal. Door het genezingsproces op deze manier continu te ondersteunen wordt gezorgd v oor een effect dat zich verder uitstrekt dan de reguliere behandeling van een half uur. Omdat de tape meerdere dagen kan blijven zitten, ook tijdens douchen en zwemmen, ontstaat een unieke 24-uurs behandeling. Gevolg: pijnvermindering en een snellere genezing.